Stuur je tekst met foto: info@limburgnieuws.be

donderdag 28 maart 2024

Riemst: Slachtoffer van phishing speelt bijna 10.000 euro kwijt (17 augustus 2021)

Een 75-jarige inwoner van Riemst had vorige week woensdag 11/08 gereageerd op een mailtje dat zogenaamd afkomstig was van bankinstelling Belfius.

Daarin werd het slachtoffer gevraagd een nieuwe kaartlezer aan te vragen voor eind augustus. Na het volgen van de verdachte link, kreeg het slachtoffer daags nadien een telefoontje van een fictieve medewerker van Belfius.

Daarbij werd de man gezegd dat hij het slachtoffer was geworden van phishing. De brave burger was dusdanig onder de indruk van de melding dat hij zonder argwaan meeging in het verhaal van de valse medewerker die hem beloofde zijn geld veilig te stellen.

De oplichter vroeg de man eerst het geld van zijn spaarrekening over te zetten naar zijn zichtrekening. Vervolgens moest het slachtoffer zich inloggen op een site en enkele handelingen verrichten. Er werd hierbij zo'n 10.000 euro overgemaakt naar verdachte rekeningen.

Door een snel en adequaat ingrijpen van de echte bankinstelling, konden de rekeningen geblokkeerd worden. De kans is groot dat deze man toch nog zijn geld terug zal zien.

"Helaas maken we vaak mee dat slachtoffers hun geld nooit meer terugzien. Check eerst bij je vertrouwde bankinstelling of er echt iets van je verwacht wordt", aldus de politiezone Bilzen-Hoeselt-Riemst.


Bekijk alle artikels uit Riemst