donderdag 25 april 2024

Hasselt: Eerste trends Hogeschool UCLL: 25 procent meer interesse voor de lerarenopleidingen (1 september 2022)

Met de start van het nieuwe schooljaar wordt ook de vraag gesteld of er eerste trends merkbaar zijn bij de inschrijvingen in de hogescholen. En meer dan andere jaren, stelt zich de vraag hoe het zit met de lerarenopleiding: kiezen jongeren meer of minder voor het onderwijs? Tegelijk noteert UCLL opmerkelijk meer inschrijvingen voor managementopleidingen. Andere studiegebieden blijven status-quo.

Het academiejaar start voor UCLL op 19 september. Er zijn dus nog enkele weken te gaan voor de inschrijvingen. Aan de hand van analyses uit voorbije jaren weten we dat ongeveer 50% van de nieuwe studenten (nieuwe eerstejaars) zich nog inschrijven tussen 1 september en eind september. De trends die we op 1 september meegeven, zijn dan ook enkel de meest opvallende waarvan de kans erg groot is dat die trend ook bevestigd wordt eind september. Toch kunnen de cijfers tussen 1 september en eind september nog sterk afwijken. UCLL wil er dan ook op wijzen onderstaande gegevens met de nodige voorzichtigheid te benaderen. Bij de start van het academiejaar geeft UCLL een nieuwe update met cijfers en trends.

"UCLL telt jaarlijks meer dan 3.000 studenten in haar lerarenopleidingen (kleuter- lager – en secundair onderwijs). De hogeschool ziet de inschrijvingen van nieuwe studenten aan haar lerarenopleidingen met 25% stijgen in vergelijking met hetzelfde moment vorig jaar (dit komt overeen met een 120 nieuwe studenten extra tov vorig jaar). Die trend is te zien in alle UCLL-lerarenopleidingen kleuteronderwijs, lager onderwijs en secundair onderwijs en op alle campussen. Zowel in Vlaams-Brabant als in Limburg noteren we dus deze sterke stijging."

"De inschrijvingen stromen op dit moment heel vlot binnen", zegt Greet Decin, programmadirecteur van de UCLL-lerarenopleiding. "We zien een duidelijke kentering ondanks het overwegend negatieve en demotiverende nieuws over het onderwijs in de media. Dit betekent dat de studenten die kiezen om leraar te worden in de huidige maatschappelijke context kiezen vanuit intrinsieke motivatie. Zij zijn gemotiveerd om het verschil te maken, impact te hebben, uitdagingen aangaan en elke dag zinvol werk doen. Het positieve daaraan is dat wie vanuit zo’n intrinsieke motivatie kiest voor een beroep ook veel langer in die job blijft."

De groei van studenten in de lerarenopleidingen moet echter nog vele jaren duren om het lerarentekort enigszins op te heffen.

De voorbije jaren zag UCLL al een duidelijke stijging bij haar Managementopleidingen, waaronder verschillende trajecten vallen zoals Marketing, Communicatie, Talen, KMO-Management, Rechtspraktijk, Finance, Logistiek, … "En ook dit jaar noteren we weer een significante stijging boven de 30% (nieuwe studenten), zowel voor de opleidingen op campus Diepenbeek als op de campus in Haasrode (Leuven)."

Programmadirecteur Kim Plevoets: "Alles rond het meertalige lijkt terug in de lift en dat is goed nieuws want er is een hoge nood in de arbeidsmarkt. We zien ook dat trajecten zoals Creative Media Management het goed doen: als businessopleidingen vinden we het belangrijk om continu in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Dat koppelen we vervolgens aan een sterke basis met veel kansen tot unieke stages, projecten en praktijklessen. Die aanpak slaat duidelijk aan."


Bekijk alle artikels uit Hasselt