vrijdag 19 april 2024

Genk: Nieuwe hogere spoorbruggen over het Albertkanaal (15 januari 2022)

In Genk worden de spoorbruggen over het Albertkanaal aan het sluizencomplex vervangen door nieuwe hogere bruggen. Deze werken komen dit weekend in een stroomversnelling, met het plaatsen van de hogere bruggen. “Vlaanderen investeerde 19,7 miljoen euro in deze twee nieuwe bruggen om de modal shift van de weg naar het spoor en de waterweg een boost te geven. Zo versterken we de alternatieven voor de vrachtwagen en verbeteren we de doorstroming op de weg", zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

De spoorbrug ligt vlak naast het sluizencomplex van Genk en maakt deel uit van een spoorlijn die uitsluitend gebruikt wordt voor goederenvervoer. De oude brug bestond uit drie delen met een totale overspanning van 175 meter. De nieuwe brug wordt op dezelfde locatie herbouwd en bestaat uit twee delen van elk ca. 90 meter. Ook de bestaande bruggen over de Kanaalweg en Kanaaloever worden vervangen en de aanliggende wegenis wordt aangepast.

Eind mei vorig jaar werden de oude spoorbruggen al afgebroken. De nieuwe spoorbruggen werden ter plaatse gemonteerd op een werkterrein op linkeroever, net afwaarts de brug. Dit weekend kwamen de werken in een stroomversnelling met het plaatsen van de nieuwe hogere bruggen.
De werken worden uitgevoerd door BAM Contractors voor een totaal bedrag van 19,7 (ex btw) miljoen euro. De nieuwe bruggen zijn gemaakt door Almex metaal in Hoogstraten.

De bouw van de nieuwe spoorbrug is gekoppeld aan de elektrificatie van de spoorlijn tussen Genk Goederen en Bilzen (lijn 21C). Om beide werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren is het treinverkeer op deze goederenspoorlijn nog onderbroken tot eind maart 2022. Tot dan worden de goederentreinen omgeleid via de in 2021 aangepaste en vernieuwde sporen in Kuringen en Hasselt.

Behalve de bovenleidingswerken tussen Bilzen en Genk Goederen (circa 12,5 km) past Infrabel in de zone van het Albertkanaal in Genk ook de spoorinfrastructuur aan over een lengte van 1,4 km aan de nieuwe toestand: de nieuwe spoorbrug en de twee wegbruggen op de oevers zullen immers 2,2 meter hoger liggen dan de oude bruggen. Infrabel levert het nodige materiaal (spoorstaven, dwarsliggers, wissels, ballast of steenslag) aan De Vlaamse Waterweg en volgt de spoorwerken - die nodig zijn voor de verhoging van het spoortraject - verder op.


Bekijk alle artikels uit Genk