Stuur je artikel met foto: info@limburgnieuws.be

maandag 28 september 2020

Business: Konings genomineerd voor de titel Onderneming van het Jaar (14 september 2020)

EY, organisator van de Onderneming van het Jaar-award, deelde vandaag mee wie de vier finalisten zijn van de 26ste editie van deze prestigieuze prijs. Het gaat om verpakkings- en isolatiematerialenproducent Abriso-Jiffy, de aanbieder van industriële stockageoplossingen Stow, de verdeler van sanitair en verwarming Van Marcke en bottelaar-drankenproducent Konings uit Zonhoven, die volgend jaar 75 kaarsjes mag uitblazen.

Konings produceerde aanvankelijk jenever en nadien ook cider en fruitsappen. In 2007 werd het na een management buy-out overgenomen door het viertal Jos Rutten, Dirk Maris, Luc Nulens en Jef Moors. Sindsdien spitst het Limburgse bedrijf zich als co-packer en onafhankelijke drankenproducent toe op het produceren en afvullen van alcoholische en niet-alcoholische dranken in zowel glas, pet als tetrapak. Konings telt op dit ogenblik 680 medewerkers verspreid over zes vestigingen in België, Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland.

Konings werkt uitsluitend voor derden, meestal grote drankenmerken. Terwijl de Limburgse bottelaar zich bekommert om de complexiteit van de productie- en bottelprocessen, kunnen de klanten zich concentreren op de verkoop en marketing van hun producten. Het groeiende klantenvertrouwen leidde ertoe dat Konings het voorbije decennium is uitgegroeid tot een toonaangevende speler binnen de internationale drankensector.

Het voorbije decennium is Konings flink gegroeid. In 2011 nam Konings de Looza-bottelarij in Borgloon over van PepsiCo. In 2015 volgde een fruitsapbottelarij in Breda. In 2016 was een PepsiCo-vestiging in Engeland aan de beurt, en in 2018 volgde de overname van een bottelarij van Bacardi in Frankrijk. Dit indrukwekkend overnameparcours en een ambitieus maar verantwoord investeringsbeleid hebben ervoor gezorgd dat de omzet in twaalf jaar tijd klom van 45 naar 240 miljoen EUR.

"Ondernemerschap zit in de kern van het Konings-DNA. Onlosmakelijk verbonden met de groei is onze focus op kwaliteit, innovatie, operationele uitmuntendheid en duurzaamheid. Op die manier blijven we telkens een stapje voor op de concurrentie", zegt Joris Brams, CEO van Konings. "Duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid zijn trouwens bij Konings geen loze woorden. Tijdens de COVID19-crisis hebben wij een deel van onze productiecapaciteit aangewend voor de productie van ontsmettende alcohol. In dat project kwamen onze veerkracht, sociale betrokkenheid en R&D wonderwel samen."

Konings leverde inmiddels al zo'n 300.000 flessen ontsmettende alcohol aan de Vlaamse zorgsector, twee derden aan kostprijs en een derde zelfs gratis. Daarnaast werd ook alcohol verkocht aan andere bedrijven opdat ook hun medewerkers in veilige omstandigheden kunnen blijven werken.

De winnaar wordt bekendgemaakt op dinsdag 8 december. Eerdere winnaars van de prijs zijn onder meer Kinepolis, Ardo, WDP, Vyncke, Deme en Katoen Natie.




Bekijk alle artikels uit Business