Business: Vlaming komt tot rust op vakantie in eigen land (2 februari 2017)
Logeren in Vlaanderen inspireerde menig Vlaming tot een vakantie in eigen land en kijkt terug op een geslaagd toeristisch jaar. Want vakantie in eigen land is zo gek nog niet. Geen fileleed, inpakstress, verloren koffers of wachttijden. Meer dan 800 logies liggen op een boogscheut van je deur en staan klaar om je een ontspannende vakantie te bezorgen. Volgens onderzoek bedroeg de gerealiseerde bruto-omzet (incl. B.T.W) of het macro-effect van de boekingen in 2016 liefst 60,4 miljoen euro voor de toeristische sector in Vlaanderen. "35% van die omzet werd gerealiseerd in Limburg. Een bevestiging dat Limburg een populaire dichtbijbesteming is", zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw.
Het onderzoeksbureau M.A.S. Marktstudies op maat peilt jaarlijks naar het belang van de verschillende marketinginstrumenten, die Logeren in Vlaanderen inzet. Uit dit onderzoek blijkt dat toeristen voornamelijk kiezen voor een bepaalde regio op basis van de fiets- en wandelmogelijkheden, de natuur en de mogelijkheid tot een rustige vakantie. Igor Philtjens: "Ons fietsroutenetwerk, onze unieke landschappen met wandelmogelijkheden en de rustige omgeving zorgen ervoor dat onze provincie alles in huis heeft waar de gasten van Logeren in Vlaanderen naar op zoek zijn. Ook met de unieke gastvrijheid en de sterke kwaliteit en diversiteit van het aanbod kan onze provincie zich toeristisch onderscheiden."
Jaarlijks investeren de 5 Vlaamse Provincies in totaal 840.000 euro in Logeren in Vlaanderen. Ook de logiesondernemers, in samenwerking met Horeca Vlaanderen, de Vlaamse Federatie voor Hoeve- en Plattelandstoerisme droegen met meer dan 525.000 euro in 2016 in belangrijke mate bij. Daarnaast trokken de Vlaamse Provincies in samenwerking met Logeren in Vlaanderen 200.000 euro extra uit voor een inspiratie-campagne in Vlaanderen en Nederland. Een gratis magazine werd verspreid op ruim 500.000 exemplaren en er liepen verschillende online campagnes.
Net als de andere Vlaamse provincies, investeert Toerisme Limburg mee in Logeren in Vlaanderen. Deze investering leverde, samen met die van de Limburgse adverteerders, in 2016 een extra omzet op van meer dan 21 miljoen euro voor de vrijetijdseconomie in Limburg. Dit is goed voor meer dan 1/3e van de omzet in Vlaanderen.