Nieuws uit Limburg - Persberichten - Stuur je tekst met foto: info@limburgnieuws.be

zaterdag 13 september 2025

Business: Hasselt in 48u: Stad wil meer verblijfstoeristen aantrekken (11 september 2016)

Stad Hasselt lanceert een nieuwe toeristische campagne om het verblijfstoerisme te verhogen. Onder de titel 'Hasselt in 48u – Tijd om te genieten’ profileert Hasselt zich nadrukkelijk als bestemming voor citytrips. Verschillende hotels in het stadscentrum pakken uit met een logeeractie die bezoekers stimuleert om twee nachten te boeken. De introductie van een 48u-kaart boordevol voordelen helpt de toerist om het maximum uit zijn 48 uur in Hasselt te halen.





“Met de campagne willen we de lokale economie een stimulans geven. Hiervoor nodigen we meer bezoekers uit om langer in Hasselt te verblijven en aan meer activiteiten deel te nemen,” zegt schepen van Toerisme Karolien Mondelaers.

De stad biedt zoveel -vaak verborgen- mogelijkheden voor een uitgebreidere citytrip. Shoppen, terrassen, jenever proeven, stappen, musea bezoeken, restaurants ontdekken, fietsen door de groene rand, je laten verwennen in een hotel, B&B of vakantiewoning, …

Diensthoofd Toerisme Katleen Bosmans: “We willen de lokale economie structureel stimuleren. Daarom nodigen we bezoekers uit om minstens 48 uur in Hasselt te verblijven. Dat betekent twee overnachtingen. Dit 48u-aanbod toont dat Hasselt een bruisende, bourgondische en culturele stad is waar je volop van het leven geniet. Dit aanbod werkten we uit met de lokale ondernemers. Die zijn heel enthousiast. Bij de voorbereiding van de campagne dachten we met een 25-tal ondernemers te kunnen samenwerken, maar uiteindelijk stapten er 70 partners aan boord.”

Die partners engageren zich om een jaar lang een voordeel te schenken aan toeristen of Hasselaren met een 48u-kaart. Deze gloednieuwe voordeelkaart is te koop aan 19,50 euro en bevat voor honderden euro’s aan voordelen. Van gratis fietsverhuur voor 1 dag en 48 uur gratis busvervoer tot cadeaus, extraatjes, kortingen, gratis toegang tot alle Hasseltse musea en andere verwennerijen. Wie de kaart koopt heeft 1 jaar de tijd om ze te activeren. Hierdoor is ze ook uitermate geschikt als cadeau of relatiegeschenk. Na activering blijven de voordelen en de kaart 48 uur lang geldig. De kaart is te koop bij Toerisme Hasselt en een aantal partners.

Bij de kaart hoort ook een handig boekje dat alle voordelen per partner opsomt. ‘Tips voor Hasselt in 48 uur’ geeft ook drie suggestiemenu’s voor de drie toeristische kerndoelgroepen van Hasselt: koppels zonder kinderen, jongeren en gezinnen mét kinderen. Ook de hotels in de Hasseltse binnenstad nemen deel. Radisson Blu, Holiday Inn, Holiday Inn Express, Yup, Groene Hendrickx, Hassotel en Century schenken gasten die twee overnachtingen boeken 50 % korting op hun tweede nacht én … elk een gratis 48u-kaart.

Schepen van Toerisme Karolien Mondelaers: “Met de campagne brengen we Hasselt bewust op een andere manier in beeld. Enerzijds steken we het imago van Hasselt als Hoofdstad van de Smaak in een meer hedendaagse vorm. We stappen af van klassieke toeristische foto’s. Het campagnebeeld toont een moderne vrouw met zes armen en evenveel objecten in de handen die het ruime aanbod symboliseren. Culturele en culinaire aspecten, shopping, eten en drinken, musea … Het komt allemaal aan bod. En toch zie je op haar gezicht dat ze er zin in heeft. Ze neemt duidelijk de tijd om van alles te genieten.”

In de eerste plaats richt de campagne zich op de potentiële toerist in een straal van 100 tot 150 kilometer rond Hasselt. Vooral Vlaanderen en Nederland, dus. In volgende fases wordt de campagne verder uitgerold naar een straal van 300 km, en dus ook naar Wallonië, Frankrijk en Duitsland. Want iedereen in de Euregio is wel op zoek naar tijd om te genieten.

Bekijk alle artikels uit Business