zaterdag 21 oktober 2017

Zonhoven: Twee dagen zonder telefoon en internet: 'Zware bedrijfseconomische schade' (21 april 2017)

Op 11 april heeft Telenet bij haar klanten in Zonhoven aangekondigd dat er, in het kader van de uitbreiding van haar kabelnetwerk in Vlaanderen, werken voorzien worden vanaf 25 april. Deze investering maakt deel uit van een groter project, de Grote Netwerf, waarbij Telenet zich voorbereidt op het toenemende dataverkeer en inspeelt op de toekomstige digitale behoeften van particuliere en professionele gebruikers.

"Wij begrijpen dat de toenemende communicatie via internet dergelijke investeringen noodzaakt", zegt Bart Lodewyckx, gedelegeerd bestuurder UNIZO Limburg. "Maar de wijze waarop dit allemaal gaat gebeuren, zorgt toch wel voor een grote verontwaardiging bij onze Zonhovense ondernemers."

Zo meldt Telenet aan de bedrijven: "Op 25/04 en 26/04 zijn uw kabeldiensten (internet, vaste telefonie en tv) niet beschikbaar tussen 7.30u en 18u."

"Als modern bedrijf gedurende twee dagen geen internetverbinding hebben is in deze tijden werkelijk ongehoord", zegt plaatselijk UNIZO-voorzitter John Donders, tevens zaakvoerder van Hygiëne Support. "Communicatie met klanten en leveranciers wordt hiermee onmogelijk gemaakt, maar ook de interne communicatie tussen de medewerkers in een bedrijf wordt ernstig bemoeilijkt. Wij betreuren ook dat de communicatie met Telenet onpersoonlijk en vooral éénzijdig verloopt, wij ontvangen een mail en hebben individueel geen wederwoord."

"Er zijn 24 u in een dag, maar de werken gebeuren enkel tussen 7.30u en 18u, precies wanneer 99 procent van de bedrijfscommunicatie moet verlopen. Wij begrijpen dat het wegens lawaaihinder moeilijk is om toestemming te krijgen om ’s nachts te werken. Maar bijvoorbeeld een avond doorwerken zodat een dagdeel niet gewerkt wordt zou toch tot de mogelijkheden moeten behoren. De beperkte alternatieven die Telenet voorstelt om het gebrek aan internetverbinding op te vangen is het werken via 3G/4G. Wij betreuren echter dat Telenet op geen enkele wijze melding maakt van extra en klantvriendelijke gunstmaatregelen voor de getroffen ondernemers. Bijvoorbeeld dat de meerkosten bij overschrijding van dit 3G/4G-abonnement uitzonderlijk niet aangerekend worden omdat de ondernemer verplicht wordt om deze verbinding te gebruiken."

Bekijk alle artikels uit Zonhoven