woensdag 15 augustus 2018

Hasselt: Dubbelexpo forever YOUNG (10 februari 2018)

Modehuizen en online-winkels bieden steeds vaker genderneutrale kleding aan, zowel voor kinderen als voor volwassenen. Deze trend is slechts schijnbaar nieuw: tot de vroege twintigste eeuw droegen jonge jongens en meisjes ook dezelfde kleding. Forever YOUNG opent met een historisch luik dat aantoont hoe uniseks kindermode gaandeweg verandert in jongens- versus meisjeskleding en hoe deze zich verhoudt tot de kleding van de ouders.

Modemuseum Hasselt en cultuurcentrum Hasselt/CCHA bundelen de krachten voor een dubbelexpo, met een modeluik in het Modemuseum en een fotografieluik in het CCHA. "Het geheel van beide expo’s levert een veelomvattende kijk op de identiteit van het kind in de maatschappij, vroeger en vandaag", zeggen directeurs Karolien De Clippel en Gerhard Verfaillie.

Deze hedendaagse youthquake vormt een dankbaar uitgangspunt voor de nieuwe expositie van MMH. Het werk van ontwerpers als Walter Van Beirendonck, Viktor & Rolf, maar ook Gucci en Moschino bevat vaak speelse en surrealistische referenties aan de kinderwereld. Teddyberen, marsmannetjes, poppen en sprookjes worden geïntegreerd in kleding voor volwassenen. Dat kinderen een steeds belangrijker publiek worden in de mode, blijkt uit de kindercollecties die gelanceerd worden door belangrijke modehuizen zoals Givenchy en Gucci.

Forever YOUNG wil modeliefhebbers, jongeren, ouders en kinderen aanzetten tot reflectie over de invulling van concepten als identiteit, gender en jeugd in een modecontext. Historische kleding en hedendaagse catwalkcreaties in combinatie met film en fotografie van onder meer Corinne Day, Tim Walker en Luis Monteiro illustreren dit fascinerende verhaal.

INFO
http://www.modemuseumhasselt.be/


Bekijk alle artikels uit Hasselt