woensdag 20 juni 2018

Genk: Essers zet eerste spadesteek op voormalige Ford-site (23 februari 2018)

Vandaag, vrijdag 23 februari vond in Genk, op de voormalige Ford-site, de eerste spadesteek plaats van de nieuwe trimodale megasite van logistiek bedrijf H.Essers. Dat gebeurde in het bijzijn van Philippe Muyters, Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport. De site zal focussen op warehousing en complexe logistiek voor de chemische sector en biedt ontsluiting via het spoor, water en weg. Op termijn zullen er minstens 420 nieuwe jobs gecreëerd worden. In een eerste fase wordt er 17 miljoen euro geïnvesteerd in de gloednieuwe site; in totaal gaat het om een investering van 80 miljoen euro.




De Vlaamse Waterweg nv is volop bezig met de afbraakwerken van de oude infrastructuur op de C-site van Ford Genk aan het Albertkanaal. Ze zijn al zo ver gevorderd, dat logistiek bedrijf H.Essers nu al kan starten met de bouw van de megasite Dry Port Genk. Dat gebeurt op een terrein met een oppervlakte van 23 hectare. In een eerste fase zal er 30.000 m2 en in totaal zal er uiteindelijk 160.000 m2 aan hoogwaardige opslagruimte beschikbaar zijn.

Dry Port Genk is een verdere groeipool en past binnen de ontwikkelingen van complexe supply chain oplossingen. "Ons bedrijf is vanuit haar roots in transport en later ook warehousing, geëvolueerd naar een ketenarchitect van geïntegreerde en geavanceerde logistieke oplossingen," legt CEO Gert Bervoets uit. "Met de nieuwe site, zetten we hierin nog een verdere stap, meer bepaald op het vlak van geavanceerde logistieke diensten voor de chemiesector. De site langs het Albertkanaal biedt de ideale gelegenheid om deze chemische goederen, naast het klassieke wegtransport, ook via het water en het spoor te kunnen aanvoeren en wegvoeren.

De logistieke speler was al, na de sluiting van Ford, de eerste met nieuwe activiteiten op deze site, en is nu ook de eerste met een nieuwbouw op de plaats van de voormalige Ford gebouwen. Bovendien is het bedrijf ook meteen toe aan zijn miljoenste vierkante meter warehousing. "Ondanks onze sterke, internationale groei, blijven we investeren in Limburg", zegt Bervoets. "Met deze site zetten we een nieuwe stap in de uitbouw van Genk tot logistieke hotspot én de werkgelegenheid in onze provincie. We beklemtonen hiermee ons geloof in de troeven van Belgisch Limburg binnen de Euregio."

Op vrijdag 23 februari werd de start van de bouw plechtig ingeluid met een feestelijke eerste spadesteek in het bijzijn van Philippe Muyters, Vlaams minister van Werk, Economie, Innovatie en Sport. De eerste twee hallen, in totaal 30.000m², van Dry Port Genk zullen operationeel zijn in november 2018. Dan kunnen er al 50 mensen aan de slag, en volgend jaar worden er dat 80. Op termijn zal de megasite 160.000m² groot zijn en zal H.Essers er meer dan 420 mensen tewerkstellen. Het bedrijf versterkt daarmee zijn positie als grootste privé werkgever van de regio.

Vlaams minister van Economie Philippe Muyters is tevreden met de nieuwe start op wat vanaf nu de oude Ford Genk-site is: "Op twee jaar tijd zijn we erin geslaagd de oude fabriek plaats te laten maken voor een nieuwe economische toekomst op de terreinen van Ford Genk. Die toekomst begint vandaag met de bouw van een innovatieve logistieke site van H.Essers, waar dit jaar nog al 50 mensen aan de slag kunnen en waar de komende jaren plaats zal zijn voor ruim 420 jobs. Dit geeft een nieuwe boost voor Genk en Limburg."


Bekijk alle artikels uit Genk