donderdag 25 april 2024

Genk: Wildplassers mogen een dagje mee met de reinigingsdienst (8 oktober 2014)

Volgende week donderdag buigt de Genkse gemeenteraad zich over het aangepaste GAS-reglement en de politieverordening ter beteugeling van overlast. Opvallend: Genk kiest er niet voor om de minimumleeftijd te verlagen naar 14 jaar; deze blijft op 16 jaar. De maximumbedragen voor de boetes worden verhoogd conform de nieuwe wetgeving. Dat betekent niet dat er meer of hogere boetes zouden uitgeschreven worden: voor Genk blijft GAS een handhavingsinstrument dat met gezond verstand wordt ingezet voor het samenleven, de openbare orde en veiligheid. Met een geactualiseerde verordening hoopt Genk hier nog beter op te kunnen inspelen.

Aanleiding tot de wijziging is de nood tot actualisatie en de verandering van de bovenlokale wetgeving. Zo geeft de federale wetgeving de gemeenten bijvoorbeeld de mogelijkheid om de minimumleeftijd voor het opleggen van een GAS-boete te verlagen van 16 naar 14 jaar, een beslissing waarover heel wat te doen is geweest in de media.

Burgemeester Wim Dries uit: "De signalen die we krijgen uit het veld wijzen er niet op dat de verlaging van die leeftijdsgrens nodig is. Het aantal dossiers waarbij minderjarigen betrokken zijn, ligt niet zo hoog. We leggen overigens slechts in een minderheid van de gevallen een boete op. We doen dat enkel wanneer we niet anders kunnen omdat bemiddeling niets oplost of omdat de betrokkenen niet ingaan op de uitnodiging tot. Met bemiddeling hebben we trouwens heel positieve ervaringen. Het is leerrijk en constructief zowel voor het betrokken gezin als voor de stad."

Het feit dat de maximumbedragen voor boetes verhoogd zijn –conform de federale wetgeving- naar 350 euro voor meerderjarigen en 175 euro voor minderjarigen, betekent zeker niet dat de effectief uitgeschreven boetes hoger zullen liggen.

"De gemiddelde boete ligt nu rond de 40 euro en we zijn niet van plan daar iets aan te veranderen. Wat die optrekking ons wél toelaat, is dat we rechtspersonen of hardnekkige recidivisten harder kunnen aanpakken," gaat burgemeester Wim Dries verder.

"Neem bijvoorbeeld iemand die herhaaldelijk betrapt wordt op sluikstorten. Ik denk dat niemand er op tegen kan zijn dat we in zulke gevallen strenger kunnen straffen, bijvoorbeeld door een hogere boete op te leggen. Als het over sluikstorten gaat, hebben we trouwens al positieve resultaten kunnen boeken dankzij GAS in combinatie met andere maatregelen. Daar vormt de locatie van de glascontainers in de Lucien Londotstraat een mooi voorbeeld van: door de inzet van camera's en optreden met GAS-boetes is deze plek er heel wat netter op geworden."

"Het idee leeft dan ook ten onrechte dat GAS vooral dient om de schatkist van de lokale besturen te spijzigen. Het systeem van de GAS-boetes en de bijhorende politieverordening zijn oorspronkelijk in het leven geroepen als alternatief voor straffeloosheid bij overlast en kleine criminaliteit. En in die geest passen we het in Genk toe sinds 2005: een lik-op-stukbeleid, gebaseerd op gezond verstand, dat we inzetten ter ondersteuning van het samenleven, de openbare orde en de veiligheid. En met succes."

Niet elke vaststelling leidt overigens tot een geldboete. Bij minderjarigen is het bemiddelingsgesprek een verplichte piste. Vaak met positief resultaat, zo blijkt uit de cijfers. Van zodra de gemeenteraad het licht op groen heeft gezet, zal bemiddeling ook mogelijk zijn in dossiers van meerderjarigen. Ook
gemeenschapsdienst als alternatieve maatregel wordt dan een optie. Zo is het bijvoorbeeld denkbaar dat wildplassers in de toekomst een dagje mee mogen met de stedelijke reinigingsdienst.


Op sommige vlakken betekent de geactualiseerde versie een verstrenging, maar soms ook een versoepeling. "Loslopende dieren, slingervuil en nachtlawaai vormen nog steeds de belangrijkste inbreuken, maar daarnaast willen we in de toekomst ook een paar andere vormen van overlast beter kunnen aanpakken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan overlast bij en in publieke gebouwen en onrechtmatig gebruik van onze containerparken door niet-Genkenaren. Zaken waarvan onze inwoners rechtstreeks hinder ondervinden of die in hun nadeel zijn. Anderzijds willen we soepeler omgaan met bijvoorbeeld jongeren die graag skaten of dergelijke. Daar waar het vroeger nergens mocht, is het uitgangspunt nu: zolang het anderen niet hindert, mag het overal. Tenzij anders aangeduid op specifieke locaties in ons openbaar domein," besluit burgemeester Wim Dries.

Bekijk alle artikels uit Genk