Mail je artikel met foto: info@limburgnieuws.be

zondag 22 september 2019

Business: 100 jaar Brabantia (24 mei 2019)

Voor haar honderdste verjaardag brengt Brabantia een aantal succesvolle producten opnieuw uit in haar wereldberoemde bloemenprint. Het familiebedrijf mag zich voortaan ook de eretitel koninklijk toedichten. De vierde generatie weet intussen als geen ander hoe inspelen op de veranderende huishoudmarkt.

"Innovaties volgen elkaar nu veel sneller op dan vijftig jaar geleden", vertelt CEO Tijn van Elderen. "Zo wonen we steeds kleiner, is thuis koken steeds vaker een hobby en willen we dagelijkse klusjes zo efficiënt mogelijk aanpakken. Daar speelt Brabantia innovatief op in, binnen de context van een circulair businessmodel."

Met meer dan 80 miljoen verkochte pedaalemmers en 30 miljoen strijktafels, hoeft Brabantia geen introductie meer. Het Nederlandse interieurmerk, met een belangrijke geschiedenis in België, heeft de afgelopen 100 jaren een indrukwekkend parcours afgelegd. Zo groeide het fabriekje van melkkannen, vergieten en trechters uit tot een wereldwijde speler in de markt van huishoudproducten. Die goede reputatie ziet Brabantia voortaan ook bekroond met het predicaat koninklijk, een symbolische onderscheiding die het Nederlandse Koningshuis toekent aan bedrijven die minstens 100 jaar bestaan, minimaal 100 werknemers tellen en uitblinken in het vakgebied.

Vandaag heeft Brabantia een productievestiging in België (Pelt) en Letland, verkooppunten in 85 landen en werken er zo'n 1.000 medewerkers. Het bedrijf boekte in 2018 een omzet van 110 miljoen euro. Van die omzet wordt een kwart in België en Nederland gedraaid. Opvallend ook, de online sales steeg de voorbije jaren tot zo'n 40%.

In de afgelopen 100 jaar heeft Brabantia veel producten gelanceerd. De eerste pedaalemmers rolden in 1952 van de band. Een ander hoogtepunt was de lancering van de iconische Patrice-print in 1969. In 1985 zag de beroemde kurkentrekker het licht. Favorieten van nu zijn de duurzame afvalemmer Bo Touch Bin, het kledingrek Linn en de keukenhulpjes Tasty+.

Tijn van Elderen, sinds 2012 CEO, wil het bedrijf op termijn overdragen aan de vijfde generatie. "Brabantia is een mooi merk dat centraal in het huishouden wil blijven staan, de plek waar je elke dag thuiskomt en je thuis voelt. Vanaf mijn vijfde wist ik dat de baas van dit bedrijf wilde worden. Ik speelde toen al met vriendjes op het dak van de fabriek van mijn vader en opa in Aalst (lacht)."



Bekijk alle artikels uit Business