donderdag 25 april 2024

Business: Verblijfstoerisme goed voor 423 miljoen euro omzet (1 april 2019)

De Limburgse toeristische sector doet het goed. Dat blijkt uit de cijfers van Toerisme Vlaanderen. Uit de eerste analyses blijkt dat in 2018 liefst 1,4 miljoen toeristen incheckten in Limburg: 99.000 of 8% meer dan in 2017. Het aantal toeristische overnachtingen dat zij samen genereerden, klokte af op 4,3 miljoen: 234.000 of 6% meer dan in 2017. "Die extra overnachtingen betekenen een extra economische return voor Limburg. De totale omzet voor het verblijfstoerisme komt zo neer op 423 miljoen euro in 2018", zegt gedeputeerde Igor Philtjens.

Sinds een paar jaar is de dichtbijvakantie in opmars. Een toeristische trend die zich ook omwille van de actuele klimaatproblematiek duidelijk verderzet. Steeds meer mensen boeken een verblijf dichter bij huis. Ook in Limburg tekent die tendens zich zichtbaar af. Het aantal ontvangen toeristen uit eigen land groeide in 2018 met 8% ten opzichte van 2017. In totaal komt zelfs 61% van de gasten die in Limburg inchecken uit Belgiƫ. Maar ook bij buitenlandse gasten is Limburg intussen een populaire dichtbijbestemming. Het aantal buitenlandse aankomsten steeg in 2018 met 10%. Daarbij staan onze buurlanden op kop. Maar liefst 20% van de gasten die vorig jaar in Limburg incheckten, komen uit Nederland. Gevolgd door Duitsland met 7%. Dat zijn na Vlaanderen de twee doelgebieden waarop Toerisme Limburg actief inzet.

Niet alleen vrijetijdstoerisme deed het opvallend goed vorig jaar, maar ook zakelijk toerisme zit duidelijk in de lift. Igor Philtjens: "Binnen zakelijk toerisme zien we vooral een stijging in de MICE-markt (+22% aankomsten en +20% overnachtingen in 2018), het segment waarop we via ons Belgian Limburg Convention Bureau (BLCB) verder inzetten." De positieve cijfers bewijzen dat het initiatief van Toerisme Limburg om in 2016 het BLCB op te richten zijn vruchten afwerpt. En bevestigen dat dit een interessante groeimarkt is voor Limburg met nog heel wat potentieel.

Inzetten op zakelijk toerisme is slechts een van de inspanningen die Toerisme Limburg sinds de vorige legislatuur levert om het toeristisch seizoen bewust te verlengen. Igor Philtjens: "We focussen niet enkel op het hoogseizoen. We positioneren Limburg als een bestemming waar elk seizoen iets te beleven is. Daarmee mikken we op meer gasten verspreid over het hele jaar. Zodat de bedden van de toeristische ondernemers 365 dagen per jaar vol liggen." Die insteek slaat duidelijk aan. In 2018 tekenden zowel het hoog-, midden- en laagseizoen groeicijfers op. In het volledige laagseizoen (januari-maart en oktober-december) noteerde Limburg zelfs een stijging van 11% op de aankomsten en 9% op de overnachtingen. Met de maand november als uitschieter: 29% meer aankomsten en 17% meer overnachtingen dan in 2017.



Bekijk alle artikels uit Business