www.limburgnieuws.be - info@limburgnieuws.be

donderdag 21 maart 2019

Business: Belgen spenderen 10,67 miljard euro online (13 maart 2019)

De Belgische e-commerce brak alle records in 2018, dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor. Vorig jaar gaf de Belgische shopper 10,67 miljard euro uit online, een half miljard euro meer dan in 2017. "De Belg gaat ook frequenter online shoppen. Vorig jaar ging de Belg gemiddeld 11,6 keer online shoppen en dat voor een gemiddeld totaalbedrag van 1273 euro", stelt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.

Vliegtuigreizen en accommodatie blijft met 85% in 2018 de populairste categorie binnen de online uitgaven, gevolgd door tickets voor attracties en events (77%) en pakketreizen (65%).

De sterkste jaarlijkse groei in online uitgaven wordt opgetekend door de categorie speelgoed met 38%. Hoewel het online aandeel van uitgaven voor Health en beauty klein is, is deze categorie toch aan een opmars bezig. Health en beauty volgt op de tweede plaats met een groei van 35% ten opzichte van 2017. Op de derde plaats staat kleding met 18%.

De Belg verkiest steeds vaker de smartphone bij het online shoppen. "In 2018 gebruikte 1 op 3 Belgen (33%) voor minstens 1 aankoop zijn smartphone. In 2017 was dit nog 28%. Ook geeft de Belg met de smartphone gemiddeld zo'n 62 euro uit", zegt Sofie Geeroms. "De laptop staat nog steeds op de eerste plaats met een aandeel van 52%. De desktop volgt op de tweede plaats, maar verliest terrein: slechts 28% van de online uitgaven gebeurden namelijk via de desktop computer.

"Ook opvallend is de toenemende interesse in V-commerce. 28% van de ondervraagden heeft interesse om een voice assistant zoals Siri of Google Assistant te gebruiken bij het online shoppen. Bovendien geeft 7% aan al minstens eenmaal gebruik gemaakt te hebben van deze technologie."

Bancontact en de kredietkaart blijven de meest populaire betaalmethodes.


Bekijk alle artikels uit Business