donderdag 18 april 2024

Business: Economische schade voor Limburgse bedrijven dreigt zwaar op te lopen (18 september 2018)

VKW Limburg veroordeelt scherp de stakingsactie die de maritieme vakbonden sinds gisterenavond aan het uitvoeren zijn. "Zonder zelf ook nog maar aan de onderhandelingstafel te willen komen, gijzelt men met deze acties talloze bedrijven die van het vervoer over water afhankelijk zijn en in bijzonder ook vele Limburgse bedrijven. Ongezien en ontoelaatbaar", zegt Ruben Lemmens, gedelegeerd bestuurder van VKW Limburg.

"Men brengt hier schijnbaar argeloos een enorme economische schade teweeg. Dit is louter machtsmisbruik en moet onmiddellijk stoppen. Bij een conflict met de Vlaamse overheid moet daarover gesproken worden en moet men rond de tafel gaan. Dat weigeren, maar tegelijk wel zovele bedrijven en hun medewerkers, die niets met dit conflict te maken hebben, gijzelen en zelfs de jobs van velen in gevaar brengen is gewoon crimineel. Bovendien wordt opnieuw ons imago ten aanzien van (buitenlandse) investeerders door het slijk gehaald. Misschien moeten we ook voor de loodsen en de sluiswachters maar eens gaan nadenken over een verplichte minimumdienst."

In Limburg zijn sinds vanochtend het merendeel van de sluizen op het Albertkanaal geblokkeerd. "Nu al loopt de schade voor meerdere bedrijven in de honderdduizenden euro's. Halsoverkop moeten, waar dit überhaupt al kan, oplossingen te worden gezocht voor de aanvoer en afvoer van materialen en producten. De binnenvaart haalt normaal duizenden vrachtwagens van de weg, maar die zullen nu noodgedwongen terug de baan moeten opgaan."

Johan Schildermans, manager belangenverdediging: "Een van onze leden, die polymeren produceert, stelt bijvoorbeeld dat zij momenteel over twee dagen buffer beschikken en de voeding van hun lijnen intussen al hebben teruggebracht tot op het minimumniveau. Als er niets verandert zullen zij evenwel genoodzaakt zijn om de productie overmorgen volledig stil te leggen. Nu al loopt schade zwaar op, het stilleggen en weer opstarten van de productie zou een financiële ramp zijn. Bovendien zit ook de afvoer van hun producten, die via zeecontainers gaat, geblokkeerd. Ze zoeken oplossingen over de weg, maar ook dat zijn zware extra kosten."

Wesley Mazzei, general manager van Haven Genk: "Dit is echt ongehoord en brengt ook voor ons als binnenvaartterminals en voor onze klanten zware schade met zich mee. De binnenvaart heeft veel troeven om bedrijven te overtuigen vervoer van de weg te halen en goederen via het water te vervoeren. Maar dergelijke acties brengen die noodzakelijke modal shift, waar toch iedereen achterstaat, natuurlijk in gevaar. Zelfs als de acties vandaag stoppen, verwachten we dat we hier nog geruime tijd de nasleep van zullen ondervinden."

Bekijk alle artikels uit Business